Wonen, werken en recreëren

17. Invoering Omgevingswet
We startten de voorbereidingen voor het invoeren van de Omgevingswet. Een omvangrijke klus. De nieuwe wet kent nieuwe instrumenten en gaat uit van een andere manier van werken. Dat heeft gevolgen voor alle betrokken partijen. In Westfriesland besloten we de invoering waar mogelijk regionaal op te pakken.
De hoogte van het budget is afhankelijk van de keuzes die de raad maakt. Zo kan extra budget nodig zijn wanneer hij kiest om ook een omgevingsvisie op te stellen. Ook besluitvorming over de wijze van invoering bepaalt de hoogte van het budget.
De invoering van de Omgevingswet is complex. Afwachten is geen optie. De VNG adviseerde niet voor niets om nu al te starten met de voorbereidingen. Dat de minister de invoeringsdatum van de wet uitstelde, doet hier niets aan af.
Over de financiële gevolgen van de wet is nog veel onduidelijk. Zo vraagt de Omgevingswet de komende jaren om extra ICT-uitgaven. We hebben deze nog niet in beeld.

18. Programma Duurzaamheid
Willen we stappen maken dan moeten we ons duurzaamheidsbeleid verbreden en versnellen. Van elektriciteit ook naar warmte, water en grondstoffen. Ons duurzaamheidsbeleid sluit aan bij de landelijke, regionale en lokale doelstellingen, zoals:
- 100% duurzame elektriciteit in 2040;
- vanaf 2050 geen gebruik meer van aardgas in bestaande woningen;
- verbod op afvalverbranding vanaf 2025.

Onder de drie programma’s gaven we aan wat we doen om een duurzame gemeente te worden. Om dit te realiseren vragen we eenmalig geld. Hiermee kunnen we onder andere kennissessies organiseren. Maar ook het duurzaamheidsbesef vergroten, zowel bij onze inwoners als bij onze medewerkers.

19. Subsidieregeling afsluiten aardgasaansluiting bestaande woningen
We willen stimuleren dat particuliere eigenaren van bestaande woningen de aardgaskraan dichtdraaien. Dit sluit aan op de doelstelling om in 2050 geen aardgas meer te gebruiken in woningen. Om dit te bereiken willen we een subsidieregeling in het leven roepen. Deze subsidie stimuleert pioniers de eigen woning af te sluiten van het aardgas. Daarnaast dringen we het CO2 gebruik in onze gemeente terug; inwoners gaan op een duurzame manier koken. We willen de ontwikkeling voor andere vormen van warmte stimuleren.

20. Aanvullen reserve kapitaalgoederen
Voor reconstructies, levensduur verlengende uitgaven of nieuwe zaken hebben we op termijn onvoldoende geld beschikbaar.
Bij deze uitgaven kunt u denken aan:

  • de (her)inrichting van speelplaatsen;
  • de aanleg van parkeervoorzieningen;
  • het aanbrengen van verkeersveiligheidsmaatregelen;
  • het treffen van maatregelen in vaarroutes;
  • de omvorming van groen;
  • het realiseren van bewonerswensen en verfraaiing van de openbare ruimte.

De benodigde gelden ramen we op € 830.000,-. We baseren ons hierbij op de nota ‘integraal beheer openbare ruimte’. Vanaf 2020 ramen we extra geld. Daarmee komen we in 2021 uit op het gewenste niveau.

21. Achterstallig onderhoud beschoeiing
We willen het achterstallig onderhoud van de oeververdediging inlopen. Dit achterstallige onderhoud blijkt uit inspecties. Het aangevraagde bedrag is vooruitlopend op het nog vast te stellen beheerplan wal- en oeververdediging.

22. Overdracht stedelijk water
We willen een intentieovereenkomst afsluiten met het Hoogheemraadschap over de overdracht van stedelijk water. In 2018 inventariseren we de maatregelen die hiervoor nodig zijn. Hiervoor vragen we een eenmalig budget. Dit legden we ook vast in het Waterplan. Dit plan stelden we samen met het Hoogheemraadschap op.

23. Duurzame vervanging openbare verlichting
We hebben te maken met verouderde armaturen in de openbare verlichting. De komende jaren moeten we hiervan nog 75% gaan vervangen. Daarnaast heeft 25% van deze armaturen verouderde SOX-lampen. Deze lampen waren milieuonvriendelijk, daarom worden ze niet meer gemaakt. De SOX-lampen willen we gaan vervangen door LED-verlichting. We kunnen met LED besparen op het energieverbruik. Besparingen van 50% en 70% blijken daarbij haalbaar. Tenslotte voldoet het verlichtingsniveau daarmee aan de nieuwste eisen.

24. Herstel eigendom openbare voorzieningen
In de kern Medemblik bevinden een aantal openbare voorzieningen zich op privéterrein. U kunt daarbij denken aan parkeerterreinen. Inwoners eigenen dit zich toe als hun eigendom. Dit vinden we onwenselijk. Het gaat om ongeveer 50 adressen, waarvan 13 bij het Gedempt Achterom. Met het herstellen van de eigendomssituaties starten we bij het Gedempt Achterom. Hier starten we in 2018 met de reconstructie, zie hierna. We willen het project in twee jaar afronden.

25. Reconstructie Gedempt Achterom Medemblik
Het Gedempt Achterom in Medemblik is aan reconstructie toe. Rekening houdend met de wensen van bewoners en gebruikers richten we de openbare ruimte opnieuw in. Dit werk bestaat onder andere uit de vervangingen van de riolering, de openbare verlichting en het straatwerk.

26. Reconstructie Balkweiterhoek Zwaagdijk-West
De Balkweiterhoek is aan volledige reconstructie toe. In dit werk vervangen we het straatwerk en de openbare verlichting. De weg richten we duurzaam veilig in, in overleg met de bewoners, de dorpsraad en de woningbouwvereniging.

27. Reconstructie Ganker Nibbixwoud
De Ganker is aan volledige reconstructie toe. In dit werk voeren we werkzaamheden uit aan de riolering, het straatwerk, de openbare verlichting en het openbaar groen. Samen met alle belanghebbenden richten we de omgeving opnieuw in. Dit doen we met behulp van 'Serious Gaming'.

28. Groot onderhoud damwanden brug Opperdoes
De damwanden van de landhoofden van de brug Walakker verkeren in slechte staat. Op een aantal plaatsen zijn de landhoofden al gebroken.

29. Extra controles RUD NHN
De RUD NHN voerde een risicoanalyse uit. Uit deze risicoanalyse bleek dat de komende twee jaar extra controles nodig zijn. Zij vraagt extra geld voor het uitvoeren van deze controles in onze gemeente. Over twee jaar voert de RUD opnieuw een risicoanalyse uit.

30. Woonvisie – beleidsontwikkeling
De raad stelde de regionale woonvisie vast. Deze visie gaat uit van circa 30 woningprojecten voor de komende tien jaar. We hebben middelen nodig om deze visie uit te werken. Zowel op regionaal als lokaal niveau.

31. Centrumvisie
We startten met de uitvoering van het maatregelenpakket van de centrumvisie Medemblik. Met de beschikbare middelen hebben we opgezet:

  • een cursus hostmanship;
  • een stimuleringsfonds;
  • een ideeënfabriek;
  • een wijkschouw.

We doen dit samen met alle belanghebbenden uit het centrum. Nu al blijkt deze samenwerking een groot succes, met positieve resultaten. Dit succes willen we de komende jaren voortzetten.
Hiervoor vragen we de komende drie jaar extra geld. Ideeën om samen met de belanghebbenden uit te voeren zijn:

  • het instellen van een gevelfonds;
  • het voortzetten van het stimuleringsfonds;
  • het onderzoeken of een Bedrijven Investerings Zone mogelijk is.

Uitgangspunt is dat de ondernemers zelf ook financieel bijdragen. Zo werken we samen aan een krachtig en toekomstbestendig stadscentrum.

32. Ambitiedocument riviercruises
De riviercruise is een groeimarkt in Noord-Holland Noord. We zetten in op het versterken van onze relaties die actief zijn in de riviercruise. Doel hiervan is Medemblik te positioneren als aantrekkelijke en gastvrije haven voor de riviercruisevaart. Hiermee verminderen we de capaciteitsdruk op Amsterdam en Hoorn. We ontwikkelen samen met ondernemers en toeristische partijen een aantrekkelijk aanbod in Medemblik. Dit doen we voor zowel de reders als de cruisevaart toerist. Hiermee willen we een toename van de bestedingen door de riviercruise realiseren. We leveren in 2017 een ambitiedocument riviercruise op. Dit doen we in samenwerking met de stadshavens, de toeristische coördinator en de centrumgroep Medemblik. In 2018 starten we met het uitvoeren van het uitvoeringsprogramma uit het Ambitiedocument.

33. Toeristisch en centrumcoördinator
We willen de toeristische coördinator de komende drie jaar blijven inzetten. Daarnaast willen we deze ook als centrumcoördinator inschakelen. Dit doen we op verzoek van de toeristische ondernemers en de centrumgroep Medemblik. We werken nauw met hen samen. De inzet van de coördinator vloeit voort uit de ‘Evaluatie 2016 en het Plan van Aanpak 2017 marketingstrategie’ en de ‘centrumvisie Medemblik’. De raad legde in deze documenten haar ambitie vast.
Door beide functies te combineren maken we een efficiëntieslag in de noodzakelijke afstemming. We zetten in op meer uitvoering en het opzetten van een online platform. Daarmee kunnen we de uniformiteit in alle marketinguitingen borgen. In 2020 evalueren we opnieuw de inzet van deze coördinator.

34. Uitvoeringsprogramma verblijfrecreatie
Begin 2018 stelt de raad de visie en het ontwikkelkader voor Verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord vast. Vervolgens stellen we een uitvoeringsprogramma op. Hiermee willen we de vitaliteit van de verblijfssector in Medemblik versterken. We stimuleren dat vitale parken zich verder ontwikkelen. Niet vitale parken ondersteunen we bij verzoeken tot herstructurering of transformatie. Hierin geven we uitvoering aan de motie 'De Maar' die de raad in september 2016 vaststelde. We werken hierin samen met het Toeristisch Platform en de toeristisch coördinator.

35. Vooroever Medemblik
Het Recreatieschap Westfriesland wil een buitendijks fietspad aanleggen bij de Vooroever. Hier heeft zij € 100.000,- voor beschikbaar. Het Recreatieschap legt dit fietspad aan op het gebied dat zij in beheer heeft.
We willen zorgen voor veilige aansluitingen op onze eigen fietspaden. De raad stelde de kaderstellende notitie vast voor de ontwikkeling van de Vooroever in Medemblik. Daarbij heeft hij besloten het gebied uit te breiden tot aan het Nesbos. Deze uitbreiding maakt het mogelijk om een aantrekkelijk gebied te creëren. Een gebied waarin buitensportactiviteiten mogelijk zijn, in een aantrekkelijke natuurlijke omgeving. Voor het inrichten van dit gebied vragen we extra geld. Daarmee kunnen we de benodigde voorzieningen realiseren die hiervoor nodig zijn. U kunt daarbij denken aan paden en bootcamp-attributen. Met het recreatieschap maken we afspraken over het beheer en onderhoud van deze voorzieningen.

36. Handhaving en veiligheid
Wij vragen extra geld voor handhaving en veiligheid. We hebben dit nodig voor:

  • het handhaven van beleid: u kunt hierbij denken aan het sluiten van panden/woningen bij het aantreffen van drugs. Maar ook het terugvorderen van kosten op de eigenaar na een bestuurlijke ontruiming van een hennepkwekerij;
  • ondermijning (georganiseerde criminaliteit): juridische ondersteuning om ondermijning aan te pakken. U kunt hierbij denken aan een extra financiële toets (Bibob), de aanpak van mensenhandel en drugscriminaliteit;
  • aanschrijven van eigenaren van vakantiehuisjes: bijvoorbeeld wanneer deze arbeidsmigranten huisvest. Of wanneer de huisjes niet gebruikt worden voor recreatieve verhuur.

Te weinig handhaven kan nadelige maatschappelijke effecten hebben. Inwoners en ondernemers krijgen dan het idee dat het niet belangrijk is om zich aan regels te houden.