Dienstverlening en organisatie

1. Verkiezingscampagne
Op 21 maart 2018 organiseren we gemeenteraadsverkiezingen. We willen meer inwoners naar de stembus krijgen. De campagne ‘Medemblik kiest’ moet hiervoor zorgen.

2. Dienstverlening
Voor het optimaliseren van onze dienstverlening investeren we in:

  • het onderhouden van de beveiliging van waardedocumenten. Dit onderhoud zijn we verplicht jaarlijks uit te voeren;
  • het dashboard dienstverlening;
  • klantonderzoeken en klantreizen. Met een klantreisbrengen we het verloop van iemands gemeentelijke klantbeleving in kaart. Met dit inzicht kunnen we onze dienstverlening verbeteren;
  • de doorontwikkeling van de website.

3. Regionaal programma informatielandschap
Met de Westfriese gemeenten spraken we af om het Informatielandschap te harmoniseren. Hiermee willen we:

  • de belangrijkste dienstverleningsprocessen harmoniseren en digitaliseren;
  • de doelmatigheid en beheersmatigheid van het informatielandschap verbeteren. Dit leidt tot minder applicaties, meer flexibiliteit en lagere kosten;
  • de totstandkoming van een duurzaam, toegankelijk en veilig gegevensmanagement realiseren.

4. Digitale agenda 2020
Gemeenten werken samen voor het uitvoeren van het actieplan Digitale Agenda 2020. Dit gebeurt onder regie van de VNG, onder het motto ‘samen doen wat samen kan’. We verwijzen u naar de paragraaf Bedrijfsvoering voor een extra toelichting.

Om dit actieplan uit te voeren investeren we in:

  • het veilig beschikbaar maken van onze Wifi;
  • het ontwikkelen van ‘Mijn Overheid Berichtenbox’. Hiermee kunnen we digitaal gemeentelijke poststukken versturen en beschikbaar stellen. Een voorbeeld hiervan is de WOZ-beschikking;
  • het realiseren van een Digikoppeling. Dit maakt het veilig uitwisselen van gegevens tussen overheden mogelijk.

Daarnaast startten we het project Regionale Scanstraat. Medewerkers van WerkSaam scannen alle binnenkomende post op een veilige manier. Via een beveiligde verbinding versturen ze dit naar onze gemeente. De slimme scansoftware stelt ons in staat om specifieke poststukken digitaal af te handelen. Een voorbeeld hiervan zijn facturen.

5. Digitale bekendmaking
Het Rijk stelt ons verplicht om alle bekendmakingen digitaal beschikbaar te stellen. Deze verplichting gold al voor verordeningen. De nieuwe regels leiden tot een samenvoeging van bestaande, landelijke voorzieningen. We zijn dus verplicht om hierop aan te sluiten. We weten nog niet hoeveel geld dit kost.

6. Digitaal procederen
We zijn straks verplicht om digitaal te procederen bij de rechter. Dit betekent dat we processtukken digitaal gaan uitwisselen. De rechterlijke organisatie biedt hiervoor de voorziening aan, via www.rechtspraak.nl. De Raad van State treft een eigen voorziening. Ons eigen documentensysteem moet hierop aansluiten. Dit vraagt in ieder geval om eenmalig geld. Het kan ook leiden tot jaarlijkse meerkosten. Inzicht hierin hebben we nog niet.

7. Bescherming persoonsgegevens
Sinds 2016 gelden nieuwe Europese regels op het gebied van het beschermen van persoonsgegevens. De gemeente heeft twee jaar de tijd om hieraan te voldoen. We zijn gestart om deze regels in te voeren. We verwijzen u naar de informatienota ‘implementatie Europese regels bescherming persoonsgegevens’. De nieuwe regelgeving leidt tot extra werkzaamheden.  
Er ligt een duidelijke relatie met informatieveiligheid. Ook dit is een onderwerp dat steeds meer aandacht vraagt en krijgt.

8. Bewustwording informatieveiligheid
De raad vroeg aandacht voor de interne bewustwording hoe om te gaan met vertrouwelijke gegevens. We willen hier de komende jaren extra aandacht aan geven. We hebben de raad geïnformeerd hoe we dit gaan doen. We verwijzen u naar de informatienota ‘informatieveiligheid en privacy’. Om deze bewustwording te creëren, vragen we extra geld.

9. Inhaalslag kwaliteit WOZ-bestanden
De waarderingskamer beoordeelt jaarlijks de kwaliteit van onze WOZ-bestanden. De eisen nemen elk jaar toe. Tot nu toe hebben we steeds aan de eisen kunnen voldoen. Wel merken we dat het aantal aanbevelingen toeneemt. Om ook de komende jaren aan de eisen te blijven voldoen, moeten we een kwaliteitsslag maken. Dit kost extra geld.

10. Ontwikkelen restaurant naar werkcafé
Begin 2018 beschikken we over een ‘werkcafé’. Iedereen is hier welkom, onze medewerkers, huurders en inwoners. De openingstijden zijn ruimer en het cateringaanbod is gezonder en gevarieerder. Omdat het een proef is, vragen we alleen voor 2018 geld.

11. Huisvesting gemeentelijke organisatie
Wij werken aan een optimale dienstverlening voor onze inwoners en bedrijven. Om dat mogelijk te maken is een andere soort huisvesting noodzakelijk. We maken een proefopstelling op de 2e etage van het middengebouw. Aan de hand hiervan ontwikkelen we een visie op de huisvesting. Daarin nemen we mee:

  • de organisatieontwikkeling;
  • het nieuwe werken;
  • de leegstand in het gemeentehuis.

Hoeveel geld we nodig hebben om deze visie uit te werken weten we nog niet. We komen met een plan dat ook ingaat op de financiële gevolgen. De raad neemt hierover een besluit.