Programmaomschrijving
We vinden het belangrijk u goed van dienst te zijn. Daarom bieden we onze producten en diensten steeds meer digitaal aan. Natuurlijk kunt u ook nog steeds op andere manieren onze producten aanvragen. Zoals telefonisch of schriftelijk of in ons gemeentehuis. En in bepaalde gevallen komen we zelfs bij u thuis.
Ook in de toekomst blijven we investeren in onze organisatie. Zo kunnen we de dienstverlening aan u blijven verbeteren. We beperken de stijging van de gemeentelijke belastingen. We gaan u niet onnodig met extra kosten confronteren.
Programmastructuur en doelstellingen
1.1 Dienstverlening
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
De vraag naar digitale dienstverlening wordt groter. Als gemeente spelen wij daarop in. We bieden 80% van onze producten digitaal aan. Op dit moment is dat 53%. Wanneer digitaal aanbieden niet kan, leggen wij uit waarom niet.
- Onze inwoner waardeert onze dienstverlening positief. Dit meten we continue. We verwijzen u ook naar de beleidsindicatoren van dit programma.
We sluiten aan bij de communicatiebehoefte van onze inwoners. Whatsapp en chat voegen we toe als communicatiekanaal.
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
Klachten bespreken we persoonlijk.
We geven duidelijk aan wanneer de inwoner een reactie krijgt.
We vragen nu al standaard digitaal feedback over onze dienstverlening. We starten een proef om ook over andere dienstverleningskanalen feedback te vragen.
We gaan naar de inwoners toe om te vragen hoe zij onze dienstverlening ervaren.
1.2 Organisatie
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
Onze inwoners staan centraal bij het maken van plannen. Hiervoor gaan we meer werken en vergaderen op locaties in onze gemeente. Onze medewerkers ontwikkelen zich verder om samen met inwoners plannen te maken.
We ontwikkelen het KCC verder zodat inwoners in 60% van het eerste contact direct antwoord krijgen. In 2017 is dit percentage 45%.
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
We zijn als gemeente volop in beweging. Daarom werken wij aan ‘Het huis van Medemblik’. Een huis waarin je voor duurzame en sociale initiatieven welkom bent! Onze service aan de inwoners en bedrijven is maximaal dienstverlenend. Wij zetten ons in voor leefbare kernen en een duurzame gemeente. Om dit te realiseren ontwikkelen wij ons tot een krachtige, slagvaardige overheid, waarin onze inwoners, bedrijven en instellingen centraal staan. Wij werken aan compacte huisvesting voor de ambtelijke organisatie. Samen met het werken aan de cultuur leidt dit tot verbetering van het integraal werken.
Wij bieden verschillende vormen van ontvangst aan. Gedurende openingstijden is altijd een gastheer/gastvrouw aanwezig. Voor bezoekers die hier geen gebruik van willen maken, maken wij het mogelijk om zelf het bezoek te regelen.
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
Stijging van de gemeentelijke belastingen beperkt zich in principe tot inflatie.
- Voor heffingen hanteren we het principe van kostendekkendheid. Voor specifieke producten wijken we hier van af. We lichten dit toe in de paragraaf lokale heffingen.
Thema's en doelstellingen
1.A Leefbaarheid
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
We werken samen aan vitale en leefbare kernen. We betrekken onze inwoners en maken samen plannen. De kernraden spelen hierin een belangrijke rol.
We investeren in herkenning en verankering van het programma leefbaarheid in onze organisatie.
1.B Participatie
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
Op 1 januari 2018 lanceren we een nieuwe, vraaggestuurde website. Deze hebben we ingericht samen met inwoners. Met een inwonerspanel optimaliseren we deze website verder.
We maken nog meer gebruik van Social Media. Om onze inwoners te informeren, maar ook voor het vragen om feedback.
We investeren in de veranderende rol van de inwoners en gemeente bij het maken van plannen. We pakken steeds meer projecten participatief op. Daarbij leveren we maatwerk.
1.C Duurzaamheid
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
We onderzoeken of we de gemeentegids digitaal kunnen aanbieden.
Maatschappelijk verantwoord inkopen maakt onderdeel uit van ons inkoopproces. Duurzaamheid maakt hier onderdeel van uit.
We voeren het maatregelenpakket uit voor de verdere verduurzaming van ons gemeentehuis.
We plaatsen zonnepanelen op een aantal gemeentelijke gebouwen.
We verminderen het gebruik van papier met 10%.
We organiseren workshops over duurzaamheid. Hiermee ondersteunen we zowel onze medewerkers als belangrijkste partners om ons programma duurzaamheid te realiseren.
1.D Samenwerking
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
We investeren in onze medewerkers om de bewustwording te vergroten over onze verbonden partijen. Door deze kennis verbeteren wij de advisering over verbonden partijen.
De verbonden partijen maken deel uit van het inwerkprogramma voor nieuwe raads- en collegeleden. Het gaat specifiek over de rollen en verantwoordelijkheden.
We voeren het besluit uit over de toekomstvisie van SSC DeSom.
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
We werken in Westfriesland samen aan het harmoniseren van het informatielandschap. Dit betekent dat we veel meer dezelfde applicaties inkopen en gebruiken. SSC De Som ondersteunt ons hierbij.
Aan ‘Projectmatig werken’ geven wij regionaal inhoud.
Met de andere Westfriese gemeenten treden we op als één opdrachtgever op het gebied van dienstverlening.
Het Westfries Archief voert een proef uit in onze gemeente voor het ontwikkelen van een E-depot. Dit doen we voor het vergroten van de digitale toegankelijkheid.